تحلیل احساسات بازار سهام در سال 2023

شکل 1. امتیاز احساسات در اخبار در مقابل قیمت واقعی سهم، برحسب زمان
پیش بینی های دقیق در مورد قیمت سهام امری چالش برانگیز می باشد. می توان گفت بهترین زمان برای سرمایه گذاری یا نگهداری به عواملی مانند نرخ بهره، تورم، ریسک نکردن سرمایه گذاران، تغییرات عرضه و تقاضا یا گزارش های مالی سه ماهه بستگی دارد.
با وجود اینکه عوامل زیادی قیمت سهام در بازار را تعیین می‌کنند، عوامل روان‌شناختی مانند احساسات کاربران در مورد تغییر سیاست‌ها، سرمایه‌گذاری‌های جدید یا بلایای طبیعی نیز به میزان زیادی بر چگونگی تغییر قیمت سهام تأثیر می‌گذارند.
شکل 2. تغییرات قیمت سهام تسلا در سال 2022.
به عنوان مثال، پس از اینکه ایلان ماسک اعلام کرد که توییتر را خریداری کرده است، سرمایه گذاری جدید او منجر به کاهش شدید قیمت سهام تسلا در نیمه دوم سال 2022 شد، زیرا سهام سالانه 70 درصد کاهش یافت.
در این مقاله، چگونگی اعمال تحلیل احساسات را در پیش‌بینی‌های بازار سهام و کانال‌هایی که می‌توانید داده‌های تحلیل احساسات را دریافت کنید، بررسی خواهیم کرد.

تحلیل احساسات بازار سهام چیست؟

نه تنها نیروهای مالی باعث تغییر در قیمت سهام می شوند، بلکه نحوه نگرش مردم به شرکت ها در بازار، شهرت برند در بین مشتریان و … را نیز به همراه دارند.
تجزیه و تحلیل احساسات بازار سهام یکی از روش های تحلیل در وب سایت ها برای امور مالی است که به جمع آوری داده ها برای اتخاذ تصمیمات تجاری آگاهانه کمک می کند.
تحقیقات نشان می دهد که تغییرات قیمت در بازار سهام با احساسات عمومی در مورد شرکت ها ارتباط مستقیم دارد. علاوه بر این، هنگامی که احساسات کاربران در پیش‌بینی قیمت در نظر گرفته می‌شود، دقت مدل‌های پیش‌بینی 20 درصد افزایش می‌یابد که ارزش اضافی احساسات مشتری در پیش‌بینی قیمت‌ها را نشان می‌دهد.
بنابراین، احساسات درباره شرکت در رسانه‌ها، گزارش‌های صنعت، بررسی‌های رسانه‌های اجتماعی یا نظرات سرمایه‌گذاران می‌توانند بینش‌های خوبی در مورد چگونگی تغییر قیمت سهام ارائه دهند.
شکل 3. نموداری از چگونگی تأثیر احساسات عمومی بر قیمت سهام در بازار
شرکت‌ها می‌توانند از تکنیک‌های هوش مصنوعی برای اعمال تجزیه و تحلیل احساسات برای درک چگونگی تغییر قیمت‌های بازار در طول زمان استفاده کنند و اقدامات لازم را برای خرید، فروش یا نگهداری سهام خود انجام دهند.
برچسب‌گذاری داده‌ها بر اساس طبقه‌بندی عبارات احساسی به عنوان منفی، مثبت یا خنثی، نقش اساسی در تحلیل احساسات دارد. برچسب‌گذاری داده‌ها یک مدل کاربردی و قابل اعتماد ایجاد می‌کند زیرا متون، تصاویر یا سخنرانی‌های الگوریتم با برچسب‌های معنی‌دار برچسب‌گذاری شده و در گروه‌های مختلف طبقه‌بندی می‌شوند.
بنابراین، برچسب‌گذاری داده‌ها یکی از بلوک‌های سازنده مدل‌های یادگیری ماشینی است و مدل‌ها این برچسب‌ها را یاد می‌گیرند که امکان طبقه‌بندی بیشتر را فراهم می‌کنند. در پیش بینی قیمت سهام، منابع داده ای وجود دارد که می توان به آنها توجه کرد.

در اینجا منابع داده ای وجود دارد که ممکن است بر قیمت سهام تأثیر بگذارد:

  • کارمندان
  • شرکا
  • مشتریان
  • تامین کنندگان
  • سرمایه گذاران
  • رسانه ها
  • تحلیلگران / مشاوران صنعت

از کجا می توان داده هایی را برای تجزیه و تحلیل احساسات در پیش بینی های بازار سهام پیدا کرد؟

1. فیدهای RSS:
شکل 4. نمونه ای از یک سیستم تحلیل احساسات که پیش بینی های بازار سهام را با استفاده از خوراک خبری RSS انجام می دهد.
یک فایل آنلاین که به عنوان خوراک خبری RSS شناخته می شود به کاربران اجازه می دهد تا به مطالب وب سایت در قالب استاندارد دسترسی داشته باشند. خوراک RSS مثبت (به عنوان مثال، سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی، تضمین فروش جدید، موفقیت مالی شرکت و غیره) بر بازار سهام تأثیر مثبت می‌گذارد و این احساسات در افزایش قیمت سهام منعکس می‌شود.
خوراک خبری مبتنی بر NLP به درک احساسات نسبت به یک شرکت کمک می کنند و بینش هایی را در مورد ارتباط بین احساسات و تغییرات در قیمت سهام ارائه می دهند.
2. وب:
مطالعات اخیر احساسات نسبت به 87 شرکت را در وب سایت ها به مدت هفت سال تجزیه و تحلیل کرد. محققان یک رابطه آماری معنادار بین احساسات متنی و حرکت قیمت سهام پیدا کردند. نتایج نشان می دهد که تغییرات در احساسات، قوی ترین شاخص عملکرد بازار است. نتایج نشان می‌دهد که عملکرد بازار در بخش مالی بیشترین تأثیر را از احساسات می گیرید.
3. شبکه های اجتماعی:
مردم نظرات خود را در مورد شرکت ها در رسانه های اجتماعی بیان می کنند، که ایده ای از احساسات آنها در مورد شرکت ها ارائه می دهد که می تواند بر قیمت سهام تأثیر بگذارد. به غیر از مردم، سرمایه گذاران نیز نظرات خود را در مورد شرکت ها، بازار سهام یا پیش بینی های خود در مورد قیمت سهام به اشتراک می گذارند.
آنها افکار خود را در مورد فروش، قیمت، بازار سهام یا راه حل های مالی از طریق کانال های مختلف به اشتراک می گذارند. بین احساسات سرمایه گذاران و قیمت های بازار ارتباط وجود دارد به گونه ای که وقتی این نظرات احساسات مثبت را در بر می گیرد، قیمت سهام در بازار تمایل به افزایش دارد. بنابراین، بررسی نظرات سرمایه‌گذاران از طریق روش‌های تحلیل احساسات می‌تواند بینش ارزشمندی در مورد آینده بازار سهام ارائه دهد.
توییتر یک منبع داده جایگزین عالی برای تجزیه و تحلیل افکار عمومی است. مطالعه اخیر نشان می دهد که دقت تجزیه و تحلیل احساسات زمانی که از داده های توییتر در مورد 16 شرکت استفاده می شود تقریبا 90٪ است.
شکل 5. کتی وود نظر خود را در توییتر در مورد فروش شرکت ها به اشتراک می گذارد
سرمایه گذاران نظرات خود را در مورد خرید، هزینه ها، بازار سهام یا راه حل های مالی بیان می کنند. قیمت‌های بازار و احساسات سرمایه‌گذاران با هم مرتبط هستند به طوری که وقتی این دیدگاه‌ها مثبت باشد، قیمت سهام بازار تمایل به افزایش دارد.
بنابراین، تجزیه و تحلیل احساسات سرمایه گذار با استفاده از تکنیک های تحلیل احساسات ممکن است سرنخ های مهمی در مورد آینده بازار سهام ارائه دهد.
مطلب قبلی
نوزدهمین نمایشگاه بین المللی متالورژی تهران – ایران متافو
مطلب بعدی
تحلیل احساسات بازار سهام چیست؟

نوشتن دیدگاه

ایمیل شما نزد ما محفوظ می ماند و هیچ گونه استفاده ای از آن نخواهد شد.