هوش مصنوعی در حسابرسی

حضور هوش مصنوعی در حسابرسی و حسابرسی داخلی

1-مقدمه: (هوش مصنوعی چیست؟)

هوش مصنوعی در واقع یک ترکیبی از علوم کامپیوتر شامل برنامه نویسی و تحلیل داده، فلسفه و منطق، ریاضیات و آمار و همچنین سیستم یادگیری است. هوش مصنوعی علاوه بر کاربرد هایی که در زمینه های مختلف دارد اخیرا در حسابداری و امور مالی نیز استفاده می شود.

همانطور که می دانید بسیاری از مسائل پیچیده ریاضی و محاسبات به علم و منطق نیاز دارد، هوش مصنوعی ابزاری حرفه در زمینه تحلیل منطق و داده ها می باشد. بنابراین می تواند به یکی از ابزار های پرکاربرد در رشته حسابداری و حسابرسی باشد.

هوش مصنوعی به مؤسسات حسابرسی کمک می کند تا حسابرسی‌های بهتری را برای این مشتریان انجام دهند، زیرا به شناسایی حوزه‌هایی که خطر تحریف بااهمیت در آن ها بزرگ‌تر است کمک می‌کند و امکان تحلیل مجموعه‌های هرچه کامل‌تری از داده‌ها و تراکنش‌ها را فراهم می‌سازد.

علاوه بر ارزیابی ریسک، حسابرسان از هوش مصنوعی برای موارد زیر استفاده می‌کنند:

  • به جای اتکا به نمونه‌گیری، گروه‌های کاملی از داده‌ها و تراکنش‌ها را تجزیه و تحلیل می‌کنند. این منجر به حسابرسی کامل‌تر می‌شود و به حسابرسان کمک می‌کند تا ناهنجاری‌هایی را شناسایی کنند که مورد بررسی بیشتر قرار می‌دهند. همچنین تضمین می‌کند که تراکنش‌های کوچک‌تر در سطحی از بررسی قرار می‌گیرند که قبلاً به دلیل محدودیت‌های ناشی از «اهمیت» نادیده گرفته می‌شدند.
  • کارهایی را که زمانی به صورت دستی انجام می‌شد، خودکار می‌کند، و به حسابرس اجازه می‌دهد تا روی کارهایی تمرکز کند که نیاز به قضاوت آنها دارد.
  • در شرایطی که تقلب کشف می شود، حسابرسی صورت های مالی را با حسابرسی دادگاهی همگرا می‌سازد.

در مجموع، به دلیل این فناوری‌های نو و ورود هوش مصنوعی در حسابرسی، حسابرسان از توان حسابرسی مستمر یا تحلیل مستمر ریسک در طول سال برخوردار خواهند بود، و پس از پایان سال، تغییرات قابل‌توجه‌ای در ارزیابی‌هایشان رخ نمی‌دهد.

داشبورد مدیریتی مطلب قبلی
تعریف داشبورد مدیریتی و نقش های آن در بهینه سازی فرآیندها
تنخواه گردان مطلب بعدی
تنخواه گردان دکا در حسابداری

نوشتن دیدگاه

ایمیل شما نزد ما محفوظ می ماند و هیچ گونه استفاده ای از آن نخواهد شد.